Az itteni árakról és pénzről

Ígértem az előző posztban, hogy írok egy kicsit az árakról, hogy milyen itt az élet. Egyelőre még nem sok mindent vásároltam, de elég változó a felhozatal. Mások az árak, mint otthon. Vannak termékek amik sokkal drágábbak, vannak viszont amiket nevetséges összegekért kínálnak. Mielőtt még mondanék pár példát, itt egy kis kitérő, hogy Törökországban milyen pénzeket használnak.

Törökország pénzneme a líra. Az új török lírát 2009. január 1-jén vezették be, a régi líra felváltásaként. 1 új török líra (TRL) rögzített beváltási értéke 1 millió régi török lírának felelt meg. A líra váltópénze a kuruş, 100 kuruş ér 1 lírát. 1 líra amúgy körülbelül 125 forintnak felel meg jelenlegi árfolyam szerint.

a török papírpénzek

a török papírpénzek

...és az aprók

…és az aprók: az 1 lírás, 50 kuruş, 25 kuruş

Pár itteni bolti ár a campusi közértre (Beytepe Sok Market-re) vonatkoztatva:

  • egy vekni kenyér 60kuruş, ami nagyjából 75 forintnak felel meg, ez jóval a hipermaketes árak alatt van, nemhogy a pékségekéé alatt… ráadásul, nagyon finom, magában is simán ehető, ellentétben az otthoni áruházláncokban vásároltakéval. a pékségekről nem tudok nyilatkozni :D amúgy törökül günlük ekmek, azaz tükörfordításban ‘napi kenyér’. a kenyéren csak 1%-os forgalmi adó van
  • 5 liter víz, 1,65 líra, ez nagyjából 210 forint, ezen már 8%-os az adó mértéke. mivel nem ajánlatos Törökországban a csapvíz fogyasztása, így beruháztam egy ballonnal, mert nem akarom az első napjaimat a vécéhez láncolva tölteni. a szobatársam nagyiparban küldi, neki egy irodai nagy ásványvizes ballon figyel az ágya mellett. vele még amúgy nem találkoztam, de a könyvei alapján valami infós lehet :D
Hayat - doğal mineralli su olvasható a palackon, ami nem mást jelent, hogy a márkája 'Élet' és természetes ásványvíz

Hayat – doğal mineralli su – olvasható a palackon, ami nem mást jelent, hogy a márkája ‘Élet’ és hogy természetes ásványvíz

  • nagy tejivó létemre, természetes volt, hogy muszáj itt is venni tejet a boltban. hát nem azt mondom, hogy mellényúltam, mert szép kis lankás, fenyőfás tájon a tejesköcsög, egy ízlésesnek nem mondható csíkos pokrócra helyezve egy tálka mellé, más nem igazán lehet, gondoltam ez csak az lehet, hogyha már a fél hűtőpult ebből áll. tévedtem. Ayran, ami nem más, mint vízzel higított joghurt. elsőre azt hittem, hogy a belem kiköpöm, de minden egyes korttyal egyre finomabb lett, mondhatni megbarátkoztunk.  az íze enyhén sós, elég penge. utánanéztem, az ayran török nemzeti ital, ahogy egy internetes portál fogalmazott: az energiaitalok elődje, hiszen forró időben nagyon jó, és tele van fehérjével, energiával és ásványi anyagokkal. a keletkezése ismeretlen, csak annyi biztos, hogy régi anatóliai ital. egyes mondák szerint Ali kintfelejtette a tejet éjszakára a ház előtt és reggelre joghurt lett belőle. asszonya dühös lett rá és megdobta a sótartóval, de hősünk kitért a támadás elől, így a sótartó beleesett a tejesköcsögbe, de az ugrás során lefejelte az ajtófélfát, így beleesett az immáron joghurttá lett tejbe. rájött, hogy ez milyen finom is valójában. Ali felfedezése 2,35 lírát kóstál, őt is 8%-os adó illeti, circa 300 forint, ja és másfél liter az otthoni literhez képest.
Ayran

Ayran

  • tea, 2,95 líráért, 370 forint környéke. 20 filter, citromfűvel, gyömbérrel, hibiszkusszal és még különböző gyógynövényekkel, rajta viszont csak 1%-os forgalmi adó van. bögrém ugyan még nincsen, se semmi konyhafelszerelésem, így egyelőre még csak szobadísz
Doğadan márkájú tea

Doğadan márkájú tea

  • cukor, ami viszonylag drága szerintem. kristálycukrot nem nagyon találtam, szinte csak kockacukorban nyomulnak, de abból aztán van minden féle-fajta :D háromnegyed kiló cukorért majdnem 4 lírát kérnek, ami 500 forint körüli összeg, az otthoni 210 forintos kilós árhoz képest egy kicsit soknak találom. az árát a rajta lévő 18%-os adó tornázza a magasba
Küp şeker, ami nem más, mint kocka cukor :D

Küp şeker, ami nem más, mint kocka cukor :D

A baromi nagy eső ellenére ma vásárlás után kanyarogva jöttem vissza a kollégiumi épületemhez, körülnéztem egy kicsit a környéken. Találtam egy kétszintes Burger King-et, aljában egy Starbucks-szal. Az itteni Burger King az otthoniakkal ellentétben szállít házhoz is a vadul felmatricázott robogóival. Hoztam egy szórólapot is valamelyik kirakott faliújságról, pizzarendelésről szól. Nem centiméterben adják meg a lapon a pizzák méreteit, nincs ilyen, hogy 14 centis, se hogy 32 centis. Személyekre vonatkoztatják, van 1 kişilik, ez a küçük, azaz az 1 személyes kicsi, létezik 2-3 kişilik, ez az orta, azaz a közepes és van a nagy a büyük, ami 4-5 kişilik, azaz 4-5 személyes. Méretek és feltétek milyensége alapján történik az árazásuk, a kicsi 10 líra körül mozog, a közepes 20, a nagy pedig 26 líra.  A kicsi az körülbelül megfelel egy itthoni DonPepés normál pizza 1300 forintos árának, gyanítom akkor méreteiben is hasonló. Hogyha majd rendelek egyszer, akkor kiderül :-)

A benzin ára még az otthoni árakhoz képest is horror. Literjéért 4,2 – 5,1 lírát kérnek, ami alsó hangon is 530 forint. A reptérről befelé jövet nézegettem a benzinkutakat, átlagosan 4,7 líra volt a jellemző, 590 forint. Számításaimmal ellentétben, mint az látszik, nem a fele az otthoni árainknak. Vadállatoknak brutális benzinárak. :D

A mai nap amúgy bejelentkeztem, hogy megérkeztem, valamint írtam Miskolcra is, hogy minden rendben van.

Amúgy a múltkor az még kimaradt megérkezős posztomból, hogy a net bedugása után megnyitva a levelezőprogramom – hogy egyszerre lássam a leveleim a különböző email címeimről, egyetemi email címekről -,  kaptam egy kedves hibaüzenetet, hogy nem tud bejelentkezni egyik fiókomba sem. Néztem nagyot, hogy mi ez, beléptem hát böngészőből. Ott nagy büszkén közölte velem a gmail rendszere, hogy “Gyanús bejelentkezés megakadályozva, ezt a bejelentkezést megakadályoztuk abban a hiszemben, hogy fel akarták törni a fiókot.” :D Gyanús hely ez a Törökország. :-) Szépen egyenként az összes fiókkal végig kellett zongorázni, hogy igen, erről a helyről szeretnék bejelentkezni és engedélyeztetni a dolgokat. Ezek után eljátszotta ugyan ezt velem a Facebook fiókom is, haladéktalan jelszóváltoztatásra sarkallva…

2 responses to “Az itteni árakról és pénzről

  1. A legújabb biztonsági protokollok miatt a külföldi bejelentkezéseknél már a legtöbb program kér megerősítést… A múltkor a gmail fiókomat épp valami kínai fel akarta törni (miközben épp használtam), de ebben az esetben jól működött a tiltás.

SZÓLJ HOZZÁ!

